Friday, May 31, 2013

Imtihan..!

Assalamualaikum...selamat petang warga perantau timur tengah..dah makan?bagus...
kali nie aku nak story sikit pasal imtihan dekat mesir nie..err,,ape benda imtihan tu?bagi yang belum tahu,imtihan tu dalam bahasa perancisnye peperiksaan...:)

Peperiksaan di mesir nie berbeza sikit dengan peperiksaan di malaysia...kalau aku bagitahu angka giliran aku dekat korang mesti korang tak percaya...di sini bidang syariah sahaja mencecah 20 ribu orang malah lebih lagi dari tu...perghh,,ramai gilerr budak-budak syariah kat mesir nie,,tu belum lagi di campur dengan bebudak usuluddin,,lughah.....boleh runtuh dewan pekse...(takde la sampai runtuh)

Tapi arab nie memang terbaik kalau menyusun dewan periksa,kadang-kadang ada yang sampai periksa 
dekat garaj kereta,nasiblah bagi mereka yang mengulang tahun macam aku ni...

Kalau syariah tahun satu,ada 12 madah(matapelajaran) dan semua madah-madah ni akan dibahagikan kepada 2 fasa...Fasa pertama pada bulan 9 hingga 12 dan fasa kedua padan bulan 2 hingga bulan 6...
Setiap madah tersebut akan dibahagikan kepada dua,5 madah pada fasa pertama dan selebihnya pada fasa kedua...kat sini tak macam malaysia ikut sem..

Ok bila semua dah periksa dan result pun dah keluar,mana yang lulus Alhamdulillah dapat naik ke tahun berikutnya akan tetapi,kepada yang gagal terpaksa lah mengulang tahun...limit dia 2 madah sahaja yang gagal untuk lepas naik ke tahun berikutnya,kalau gagal lebih dari 2 kena mengulang tahun...kat sini takde istilah repeat paper...

Nampak macam susah je study kat mesir ni tapi sebenarnya yang susah tu atas diri sendiri,kalau malas study macam aku ni,memang padan la kena mengulang..

Ok sambung pulak cite,kalau setiap tahun tak lulus camne pulak kan..takkan nak mengulang tahun 1 sampai tua,,ok kalau di Azhar untuk pelajar tahun 1..korang diberi tempoh selama 3 tahun untuk menaikkan semula martabat korang ke tahun 2..tapi kalau dalam tempoh tersebut tak lepas jugak,ada 2 pilihan yang sememangnya plihan yang paling terbaik untuk mereka-mereka ni...

Pilihan pertama : Tukar kos..cth; Syariah ke Usuluddin atau Lughah ke Syariah (tapi syariah ke medic memang takde ye)
Pilihan kedua : Sambung malaysia jelah...huhu (pilihan yang paling seksa)

Jadinya,sempena musim exam yang tengah melanda seluruh warga timur tengah sekarang ni,warga malaysia pun tak terkecuali..selamat menghadapi peperiksaan,yang penting ilmu yang kita dapat dalam kitab yang kita baca tu kita manfaatkan kepada orang lain,jangan masa nak pekse je ingat lepas tu lupa..peringatan untuk aku jugak..

2 comments:

  1. knape choice no 2 tu seksa?blaja kat mlysia la best..dkat skit ngan family

    ReplyDelete

Tinggalkan Komen anda di sini..terima kasih