Friday, November 30, 2012

Wudhu' ?? Part 1


Nota 1 << PENGERTIAN/DEFINISI WUDHU’ >>

Dari segi bahasa arab/etimologi : Wudhu’ adalah nama bagi perbuatan membasuh sebahagian dari anggota badan, perkataan ini diambil dari (wa-dho-ah) yang bermaksud kebaikan dan kecantikan.

Dari segi syara’/agama/terminologi : Wudhu’ adalah nama bagi PERBUATAN MEMBASUH ANGGOTA BADAN TERTENTU, DENGAN NIAT TERTENTU, MENGIKUT CARA TERTENTU.

S :Apakah perbezaan
 antara (wadhu’) dan (wudhu’) ?
J : (wadhu’-huruf wau berbaris atas) adalah nama air yang digunakan untuk berwudhu’,
manakala (wudhu’-huruf wau berbaris depan) adalah nama bagi perbuatan berwudhu’.

[ Taqrirat Sadidah m/s 81 ]

Nota tambahan:
1- Difardhukan wudhu’ beserta solat di malam Isra’ 1 tahun atau 6 bulan sebelum Hijrah. Sebelum difardhukan, solat tidak didirikan kecuali dengan wudhu’ kerana ia disunatkan atau dengan tujuan kebersihan semata-mata.
2- Wudhu’ telah pun diamalkan umat-umat terdahulu. Umat Nabi Muhammad sallaLlahu ‘alaihi wasallam dilebihkan berbanding mereka dengan cara wudhu’ yang berbeza atau dengan fadhilat melebihkan basuhan wudhu’ di muka, tangan dan kaki.
3- Dari takrifan yang dinyatakan diatas, jelas bagi kita wudhu’ dari segi bahasa lebih umum maknanya berbanding takrifannya dari segi syara’/istilah. Membasuh tangan sahaja sebelum makan juga dinamakan berwudhu’ disisi bahasa tetapi disisi agama wudhu’ hendaklah seperti yang dinyatakan dalam takrif di atas.

*nantikan Nota 2 :)
Semoga bermanfaat!

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Komen anda di sini..terima kasih